Fundusze Europejskie - Program Regionalny

Województwo Małopolskie

Unia Europejska - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

A A A

Wystawy

Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie zaprasza na wystawę  z cyklu Na szlakach turystycznych Małopolski zatytułowaną MAŁOPOLSKA - Zamki znane i nieznane. Materiały do wystawy pochodzą z kolekcji Czytelni Zbiorów o Krakowie i Małopolsce WBP w Krakowie oraz prywatnych fotografii.

Małopolska kojarzy się przede wszystkim z miastem pod kopcem Kraka oraz dawną siedzibą królów polskich. Województwo małopolskie to jednak nie tylko Zamek Królewski na Wawelu, to również popularne „orle gniazda” na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, inaczej nazywaną Jurą. Jeszcze inne zamki usytuowane są nad wodami jezior – Czchowskiego i Czorsztyńskiego oraz wzdłuż rzek Dunajec i Poprad. Warto również zwrócić uwagę na zamki i zamczyska Pogórza oraz żupę w Wieliczce, a także zamki oparte na renesansowych krużgankach.

Wystawa, dzięki bogatej kolekcji książek, map, pocztówek oraz broszur przedstawia odrestaurowane i zrujnowane małopolskie zamki. Ciekawą częścią ekspozycji są prywatne fotografie udostępnione Bibliotece przez pasjonatkę małopolskich warowni a jednocześnie autorkę całej wystawy.

Uzupełnieniem wystawy jest zestawienie bibliograficzne książek i artykułów:  „Małopolska – Zamki znane i nieznane (odrestaurowane oraz ruiny)” które, razem z wystawą, może posłużyć jako punkt wyjścia przy gromadzeniu literatury i być zachętą do dalszych poszukiwań dla bibliotekarzy, nauczycieli, uczniów, studentów oraz dla wszystkich tych, którzy interesują się małopolskimi zamkami.

Wystawa zdobi korytarz przy Czytelni Zbiorów o Krakowie i Małopolsce od 26 sierpnia do 27 października 2019.

 

 

Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie zaprasza na wystawę prac koronczarek krakowskich działających przy Warsztatach Rękodzieła Artystycznego „Czar nici”

Na wystawie w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Krakowie zobaczyć będzie można prace koronczarek z Warsztatów Rękodzieła Artystycznego „Czar nici”. Warsztaty te od 2000 roku zrzeszają osoby z pasją rękodzieła, pracując nad zbieraniem materiałów, rekonstruowaniem i odtwarzaniem prac dawnych nauczycielek koronki klockowej w Krakowie. Dzięki działaniom koronczarek z Warsztatów, krakowska koronka od 2016 roku znajduje się na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego, gdzie dołączyła do szopkarstwa krakowskiego jako element tradycyjnego rzemiosła i rękodzieła z Krakowa i okolic warty upamiętnienia i ochrony.

Wystawę oglądać można w dniach 27 września 2019 r. – 13 listopada 2019 r.(parter WBP w Krakowie)

Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie zaprasza na wystawę pt. „Góry w malarstwie Elżbiety Maj”.

Elżbieta Maj – ukończyła liceum plastyczne i Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. Jej prawdziwą pasją jest malarstwo; ponad dwa lata zajmowała się pisaniem ikon, daleko w górach, w samym sercu Bieszczad, gdzie powstawały wspaniałe prace dzięki Jadwidze Denisiuk i zespołowi artystów. Obecnie zajmuje się sztuką sakralną i grafiką, a jej prace znaleźć można na aukcjach w Warszawie i w Krakowie. 

Na wystawie w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Krakowie zobaczyć będzie można obrazy autorki, których inspiracją były wędrówki po Tatrach i Bieszczadach, miejscach bardzo bliskich autorce.

Wystawę można oglądać w prawym skrzydle na drugim piętrze Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie w dniach 18.10.2019 – 11.12.2019.

Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie zaprasza na wystawę pt. „Grafiki Marty Bożyk”.

Marta Józefina Bożyk – Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, gdzie w 2013 roku obroniła doktorat z dziedziny sztuk plastycznych. Aktualnie pracuje jako adiunkt w Pracowni Drzeworytu na Wydziale Grafiki ASP.

Zajmuje się linorytem i drzeworytem a ostatnio drzeworytem barwnym w japońskiej technice ukiyo-e zwanej Mokuhanga, wykonywanej na ręcznie czerpanym papierze Washi. Doświadczenie w tych technikach jak też w czerpaniu papieru uzyskała na rezydencji w Japonii w 2001 roku. Wystawia swoje prace graficzne oraz obiekty z papieru w Polsce i za granicą. Nagradzana na międzynarodowych konkursach graficznych. Ostatnia wystawa z dwiema innymi artystkami pod tytułem Washi no Fushigi zaprezentowana została w Muzeum Manggha w Krakowie w 2019, w Mino w Japonii oraz w Dusznikach Zdroju.

Na wystawie będą prezentowane prace artystki z dwóch serii: „Dotyk” – inspirowanej postaciami kobiet-artystek, malarek, naukowców, mistyczek o których autorka pisała doktorat, oraz „Wodospady” – grafik wycinanych pod wpływem japońskich artystów z epoki Edo.

Wystawę można oglądać w Wypożyczalni Głównej Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie w dniach 17.10.2019 – 13.11.2019.

Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie zaprasza na wystawę „Wspomnienie malarstwa Alicji Jaworskiej”

Alicja Jaworska – z wykształcenia ekonomistka, z zamiłowania malarka. Pasję do malarstwa odkryła później dzięki radom prof. Kazimierza Machowiny. Jej specjalnością przez ponad 15 lat były pejzaże i portrety. Niestety, w 2016 roku odeszła. Wystawa, którą oglądać można będzie w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Krakowie ma za zadanie upamiętnić jej życie i twórczość.

Wystawę oglądać można w dniach 4 września 2019 r. – 5 listopada 2019 r.(I piętro WBP w Krakowie)

LiberaturaW Artetece WBP w Krakowie znajduje się unikalny zbiór książek niekonwencjonalnych, zwanych Liberaturą. Jest to jedyna tego typu, tak kompletna, stała wystawa na świecie.

Liberatura jako termin określający pewien typ książek, a zarazem nowy bodziec dla współczesnego pisarstwa, został zdefiniowany w tekście-manifeście Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich, wygłoszonym na krakowskiej Wystawie Książki Niekonwencjonalnej w Bibliotece Jagiellońskiej w 1999 roku. Jego autor, Zenon Fajfer, wskazał na brak odpowiednich pojęć literaturoznawczych, by opisywać taki rodzaj pisarstwa, który zaprzęga w procesie twórczym artysty nie tylko słowo, ale i nośniki słów, jakimi są materialne komponenty książki, rozumianej w najszerszym – także materialnym – znaczeniu, by w jego wyniku stworzyć odrębny i niepowtarzalny tekst. Stąd pojęcie liberatury, która w rezultacie wolności (łac. liber) twórczej pisarza, uderza w konwencjonalną formę książki (łac. liber), jak i cały rynek wydawniczy, determinujący praktykę czytelniczą.